
Editor’s note:  This article is a follow-up to Menetrez’s Dershowitz v. Finkelstein:  Who’s 
Right and Who’s Wrong? <www.counterpunch.org/menetrez04302007.html>, which was 
published by CounterPunch in April 2007.  A combined version of the two articles will 
form the epilogue to the paperback edition of Finkelstein’s Beyond Chutzpah:  On the 
Misuse of Anti-Semitism and the Abuse of History, forthcoming in 2008 from the 
University of California Press. 
 

THE CASE AGAINST ALAN DERSHOWITZ 
 

Frank J. Menetrez 
 
 
In June 2007, DePaul University denied tenure to Norman Finkelstein, an assistant 
professor of political science.  The decision ignited a firestorm of protest from DePaul 
students and faculty, as well as from faculty across the country and abroad.  Finkelstein’s 
department had voted 9-3 in favor of tenure, and a college-level committee unanimously 
joined that recommendation, 5-0.  But the University Board on Promotion and Tenure 
(UBPT) voted 4-3 against tenure, and DePaul’s president claimed to “find no compelling 
reasons to overturn the UBPT’s decision.” 
 
The tenure denial was a great victory for Harvard Law School’s Professor Alan 
Dershowitz, who had been campaigning vigorously against Finkelstein at least since the 
fall of 2006.  The feud between Dershowitz and Finkelstein began when Finkelstein 
claimed that Dershowitz’s book The Case for Israel (2003) was partially plagiarized and 
wholly false.  Finkelstein eventually published his critique as part of a book of his own, 
entitled Beyond Chutzpah:  On the Misuse of Anti-Semitism and the Abuse of History 
(2005).  Dershowitz responded to Finkelstein’s charges in his book The Case for Peace 
(2005). 
 
In September 2006, as Finkelstein’s tenure review got underway, Dershowitz sent a 7-
page, single-spaced letter, plus 14 single-spaced pages of supporting materials, to the 
former chairman of Finkelstein’s department, arguing that Finkelstein’s “purported 
scholarship” consists of nothing but “ugly and false assertions” and “preposterous and 
discredited ad hominem attack[s].”  Dershowitz sent a similar but even larger packet of 
materials—totaling over 60 pages—to a large but unknown number of members of 
DePaul’s faculty and administration, including every professor at the law school. 
 
Those basic facts about the dispute are now fairly well known.  What is not so well 
known is that there is compelling evidence that Dershowitz himself committed academic 
misconduct both before and in the course of his intervention in Finkelstein’s tenure case.  
I present that evidence below, along with some reflections on its ramifications for both 
DePaul and Harvard.  In the end, this is not merely a story about two professors who 
dislike each other.  It is a scandal implicating the leading institution of higher learning in 
the United States. 
 
PLAGIARISM 



 2 

 
In Beyond Chutzpah, Finkelstein argued that Dershowitz plagiarized a book called From 
Time Immemorial, by Joan Peters, by lifting several quotations and citations of primary 
sources directly from Peters’ book without acknowledging that he found them there.  
(Beyond Chutzpah, p. 230)  Dershowitz categorically denied the charge.  He claimed that 
although he was led to some primary sources by seeing them cited in Peters’ book, he 
always tried to check them before citing them.  If he could not find a primary source 
himself, he cited Peters.  If he was able to check the primary source, he cited it directly, 
without mentioning Peters.  He argued that his failure to cite Peters in such circumstances 
is proper.  (See The Case for Peace, p. 182) 
 
Finkelstein’s principal response was that Dershowitz’s quotations and citations of 
primary sources (where Dershowitz did not cite Peters) contain obvious errors that 
Dershowitz would not have made if he had checked the primary sources himself, and that 
Dershowitz’s errors are identical to Peters’ errors concerning the same primary sources.  
(Beyond Chutzpah, pp. 230-231)  Finkelstein inferred that Dershowitz copied the 
quotations and citations from Peters rather than checking the primary sources himself. 
 
I have examined the texts relevant to one of the quotations implicated in Finkelstein’s 
argument, and I see no reasonable alternative to the conclusion that Finkelstein is correct.  
The quotation is from Mark Twain’s The Innocents Abroad.  (See Beyond Chutzpah, p. 
231)  It appears on pages 23-24 of The Case for Israel and pages 159-160 of From Time 
Immemorial.  Dershowitz’s version of the quotation omits two of the sentences that 
Peters’ version includes.  Dershowitz also omits Peters’ italics and adds a few errors that 
Peters did not make.  Apart from those discrepancies, Peters’ and Dershowitz’s versions 
of the quotation are identical, character for character. 
 
I have checked Peters’ and Dershowitz’s versions of the quotation against the 1996 
Oxford University Press edition of The Innocents Abroad, which is the edition 
Dershowitz cited.  Peters’ version contains many errors, and Dershowitz’s version 
reproduces every one of them.  The errors are: 
 

1. Line 1:  The original Twain (p. 485) says “this valley[.]”  Both Peters and 
Dershowitz change “this” to “the” but fail to signal that they have altered the 
original. 

2. Line 4:  In the original Twain (p. 485), there are commas before and after the 
word “hereabouts[.]”  Both Peters and Dershowitz omit the commas but fail to 
signal the omission (e.g., by using empty brackets). 

3. Line 5:  In the original Twain (p. 508), the words “Come to Galilee for that” form 
an entire sentence, ending with a period.  Both Peters and Dershowitz follow the 
word “that” with an ellipsis that is not preceded by a concluding period, but they 
fail to signal the omission of the period (e.g., by using empty brackets).  This 
cannot be attributed to a stylistic choice to omit the concluding period when a 
complete sentence is followed by an ellipsis, because on several occasions (e.g., 
lines 9, 10, and 11) both Peters and Dershowitz include concluding periods 
followed by ellipses. 



 3 

4. Line 8:  In the original Twain (p. 508), the word “Capernaum” is followed by a 
semicolon.  Both Peters and Dershowitz follow it with a colon but fail to signal 
that they have altered the original. 

5. Line 9:  The original Twain (p. 508) says “six funereal plumes of palms[.]”  Both 
Peters and Dershowitz say “six funereal palms[,]” omitting the words “plumes of” 
but failing to signal the omission. 

6. Line 9:  In the original Twain (p. 508), the word “palms” is followed by a 
semicolon and thus does not conclude the sentence.  Both Peters and Dershowitz 
omit the semicolon and the remainder of the sentence but place the ellipsis after 
the concluding period instead of before it. 

7. Line 9:  In the original Twain (pp. 508, 520), the sentence containing the phrase 
“six funereal plumes of palms” and the sentence beginning “We reached Tabor” 
are separated by 12 pages and numerous intervening paragraphs.  Both Peters and 
Dershowitz separate those sentences by a single ellipsis and no paragraph break, 
thus representing that the sentences are part of a single paragraph.  This cannot be 
attributed to a stylistic choice to omit all paragraph structure from the quote, 
because Peters and Dershowitz did not omit all paragraph structure—they include 
a paragraph break at lines 10 to 11. 

8. Line 10:  In the original Twain (p. 520), the words “We reached Tabor safely” are 
followed by a comma and thus are not an entire sentence.  Both Peters and 
Dershowitz omit the comma and the remainder of the sentence but place the 
ellipsis after the concluding period instead of before it. 

9. Line 10:  In the original Twain (p. 520), the words “We never saw a human being 
on the whole route” are followed by a comma and thus are not an entire sentence.  
Both Peters and Dershowitz omit the comma and the remainder of the sentence 
but follow the word “route” with a period and no ellipsis, either before or after the 
period. 

10. Lines 10-11:  In the original Twain (pp. 520, 607), the sentence containing the 
phrase “never saw a human being on the whole route” and the sentence beginning 
“Nazareth is forlorn” are separated by 87 pages and numerous intervening 
paragraphs, and “Nazareth is forlorn” occurs in the middle of a paragraph, not at 
the beginning.  Both Peters and Dershowitz separate those sentences with a single 
paragraph break and no ellipses, representing them as the end and beginning of 
consecutive paragraphs. 

11. Line 11:  In the original Twain (p. 607), the words “Nazareth is forlorn” are 
followed by a semicolon.  Both Peters and Dershowitz change the semicolon to a 
period but fail to signal that they have altered the original. 

12. Line 11:  In the original Twain (p. 607), the word “accursed” is followed by a 
comma.  Both Peters and Dershowitz omit the comma but fail to signal the 
omission. 

13. Line 11:  In the original Twain (p. 607), the word “ruin” is followed by a comma.  
Both Peters and Dershowitz omit the comma but fail to signal the omission. 

14. Line 12:  The original Twain (p. 607) says “to-day,” but both Peters and 
Dershowitz omit the hyphen.  (In the original Twain, the hyphen is not merely 
breaking the word at the end of a line of text; the word appears in the middle of a 
line.) 



 4 

15. Line 15:  The original Twain (p. 607) says “Saviour’s[.]”  Both Peters and 
Dershowitz omit the letter “u” but fail to signal the omission. 

16. Lines 16-17:  In the original Twain (p. 607), no punctuation follows the word 
“sang[,]” and there are no quotation marks around the phrase “Peace on earth, 
good will to men[.]”  Both Peters and Dershowitz follow “sang” with a comma 
and place quotation marks before “Peace” and after “men” but fail to signal that 
they have altered the original. 

17. Line 17:  In the original Twain (p. 607), the words “living creature” are followed 
by a comma and thus do not end the sentence in which they appear.  Both Peters 
and Dershowitz omit the comma and the remainder of the sentence but place the 
ellipsis after the concluding period instead of before it. 

18. Line 18:  The original Twain (p. 608) says “Chorazin[.]”  Both Peters and 
Dershowitz omit the letter “a,” spelling the word “Chorzin[,]” but fail to signal 
the omission. 

19. Line 19:  In the original Twain (p. 608), no punctuation follows the word 
“them[.]”  Both Peters and Dershowitz erroneously follow “them” with a comma 
but fail to signal that they have altered the original. 

20. Line 20: The original Twain (p. 608) says “Saviour’s[.]”  Both Peters and 
Dershowitz omit the letter “u” but fail to signal the omission. 

 
Line numbers refer to the lines of the Twain quote as it appears on pages 23-24 of The 
Case for Israel (2003 hardback edition), numbering the lines of the quote consecutively 
and without interruption from line 1 on page 23 to line 21 on page 24.  It is possible that 
errors 6, 8, and 17 are the result of typesetting conventions that Peters’ and Dershowitz’s 
publishers may have followed. To my knowledge, none of the other identical errors can 
be so explained. 
 
In addition, both Peters and Dershowitz (in the original hardback edition of The Case for 
Israel) cited the same pages of Twain (i.e., pages 349, 366, 375, and 441-442) as their 
source for the quotation.  (The Case for Israel (2003 hardback edition), p. 246, n. 5; From 
Time Immemorial, p. 485, nn. 131, 133, 134)  But those page citations are incorrect, both 
for the 1881 London edition of Twain, which Peters cited, and for the 1996 Oxford 
edition, which Dershowitz cited.  In fact, none of the quoted text appears on any of the 
cited pages in either edition of The Innocents Abroad.  In the 2004 paperback edition of 
The Case for Israel, Dershowitz corrected this error by citing the proper pages of the 
1996 Oxford edition (i.e., pages 485, 508, 520, and 607-608), but he made no changes in 
the text of the quotation.  (The Case for Israel (2004 paperback edition), pp. 23-24, 246, 
n. 5) 
 
The cumulative weight of these identical errors strikes me as considerable.  I do not see 
how Dershowitz could, purely by coincidence, have precisely reproduced all of Peters’ 
errors if he was working from the original Twain.  Rather, the only reasonable inference 
seems to be that he copied the quotation from Peters.  But Dershowitz does not cite Peters 
as his source for the quotation.  He cites only Twain. 
 



 5 

Dershowitz has never, to my knowledge, responded to Finkelstein’s argument concerning 
the identical errors in The Case for Israel and From Time Immemorial.  With respect to 
the Twain quote, for example, he has said only that it cannot be seriously suggested that 
he did not find the quote on his own, because he claims that he can prove he has been 
quoting The Innocents Abroad in debates since the 1970s, long before Peters’ book was 
published.  (See The Case for Peace, pp. 182, 232, n. 106)  (The only “proof” Dershowitz 
has ever identified is his appearance in a televised debate on PBS’ The Advocates in 
1970.  I obtained a transcript of the debate and found that Dershowitz never quoted a 
word of, or even mentioned, Twain.  I also asked Dershowitz if he had any other “proof” 
besides his appearance on The Advocates, but he refused to respond.) 
 
Regardless of how long Dershowitz has been quoting Twain, however, I see no way of 
avoiding the inference that Dershowitz copied The Case for Israel’s Twain quotation 
directly from From Time Immemorial, not from the original source.  I likewise see no 
way of avoiding the inference that, having copied the quotation from Peters, Dershowitz 
never checked it against the original source, because he failed to correct a single one of 
Peters’ 20 errors (including the omission of 87 pages of text without an ellipsis).  
Moreover, Dershowitz himself, rather than a research assistant, must have personally 
copied the quotation from Peters, because Dershowitz has insisted, in both his September 
2006 letter to the former chairman of Finkelstein’s department and elsewhere, that he 
wrote every word of the text of The Case for Israel by hand.  (See The Case for Peace, p. 
181) 
 
COVERUP 
 
Dershowitz knew about Finkelstein’s identical errors argument long before he wrote his 
September 2006 letter.  Finkelstein first raised the issue in an exchange with Dershowitz 
that was published in The Harvard Crimson on October 3, 2003.  Alexander Cockburn, 
expressly relying upon Finkelstein, raised the issue again in an exchange with Dershowitz 
that was published on October 27, 2003, in The Nation magazine.  Dershowitz responded 
to Cockburn in The Nation’s December 15, 2003, issue, but he never addressed the 
identical errors argument.  Dershowitz did, however, correct some of the errors 
Finkelstein had pointed out, including the page citations for the Twain quote, in the 
paperback edition of The Case for Israel, which was published in August 2004.  (See The 
Case for Israel (2003 hardback edition) pp. 20, 245, n. 16; The Case for Israel (2004 
paperback edition) pp. 20, 246, n. 16)  Finkelstein also included the identical errors 
argument in Beyond Chutzpah (see, e.g., pp. 230-231), which was published in August 
2005.  And the materials Dershowitz distributed to DePaul’s faculty and administration 
made clear that he had carefully scrutinized Beyond Chutzpah in its entirety.  For all of 
these reasons, there seems to be no room for doubt that Dershowitz knew about 
Finkelstein’s identical errors argument for years before he sent his letter to DePaul in 
September 2006. 
 
As I noted in the previous section, however, Dershowitz has never responded to the 
argument.  In fact, to my knowledge, he has never acknowledged that Finkelstein made 
such an argument.  Instead, Dershowitz has sought to portray the entire plagiarism 



 6 

controversy as a dispute about citation style.  In The Case for Peace, he contended that 
Finkelstein’s charge of plagiarism was merely that Dershowitz should have cited Peters 
for every source that he first encountered in Peters’ book, rather than citing her for only 
those sources he did not independently check himself.  (See p. 182 [“This became the 
charge of plagiarism—that I cited some quotations to their original sources rather than all 
of them to the secondary source in which I first came across them.”])  Dershowitz took a 
similar approach in his September 2006 letter, stating with respect to the plagiarism 
controversy that “much of it turns on the definition of plagiarism:  whether it is proper to 
find a quotation in one source, check it against the original source, and cite to the 
original, rather than the secondary, source.” 
 
Dershowitz’s characterizations of the dispute are demonstrably incorrect.  The identical 
errors argument, which lies at the heart of Finkelstein’s case, shows that the plagiarism 
charge is not a technical matter about citation style or about the definition of plagiarism.  
Rather, it is factual dispute about whether Dershowitz copied primary source material 
directly from Peters without citing Peters and without checking the primary source 
himself.  Again, Dershowitz has known this since the fall of 2003.  It thus appears that 
Dershowitz’s strategy from the start has been to pretend that this factual dispute does not 
exist and to hope that no one will notice. 
 
Dershowitz claims that he personally asked Harvard to investigate Finkelstein’s 
plagiarism charges.  (The Case for Peace, p. 233, n. 113)  Dershowitz has also stated 
unequivocally that Harvard did investigate and reject the charges in their entirety.  In his 
letter to the former chair of Finkelstein’s department, Dershowitz wrote that he “was 
completely cleared of that charge [i.e., plagiarism] by an independent Harvard University 
investigation.”  (See also The Case for Peace, pp. 183 [“Finkelstein was furious that 
Harvard cleared me of his entirely false and politically motivated charges of 
plagiarism.”], 184, 233, n. 113)  In Beyond Chutzpah, Finkelstein likewise reported that 
the director of Harvard Law School’s office of communications informed him that 
Harvard “looked into the charges against Dershowitz and ‘found that no plagiarism had 
occurred.’”  (p. 254) 
 
Neither Dershowitz nor Harvard, however, has identified the specific issues or arguments 
that Harvard allegedly investigated and rejected.  In particular, neither of them has ever 
said whether Harvard investigated the identical errors issue. 
 
In order to obtain a definitive answer to that question, I emailed Harvard Law School’s 
associate dean for academic affairs, Catherine Claypoole, with a copy to Dershowitz.  
After describing the background, I asked, “When Harvard looked into the plagiarism 
charges against Professor Dershowitz, did Harvard investigate the issue of allegedly 
identical errors in From Time Immemorial and The Case for Israel?”  A staff assistant 
forwarded my message to the law school’s communications office. 
 
While I was waiting to hear from the administration, I began receiving heated and not 
entirely coherent responses from Dershowitz.  The most noteworthy feature of 
Dershowitz’s replies is that despite repeated opportunities to answer my question about 



 7 

whether Harvard had investigated the identical errors issue, he never did.  He did not 
even say that he believed they had investigated it.  Rather, he stuck to his previous pattern 
of refusing to acknowledge that the issue even existed, and he repeated his claim that he 
had been quoting some of the relevant primary sources long before Peters’ book was 
published. 
 
Ten days after emailing Dean Claypoole, I still had heard nothing from the 
communications office, so I contacted its director, Mike Armini.  Less than one hour 
later, he sent me the following message:  “Hello Mr. Menetrez.  I don’t have anything 
more to add other than what I said a couple of years ago.  The accusations made by 
Professor Finkelstein were investigated by Harvard University and it was determined that 
plagiarism did not occur.  This has been widely reported.  We do not plan to provide any 
further detail on this matter.  Are you writing for a specific publication?”  In reply, I 
asked whether Armini was declining to confirm or deny that Harvard investigated the 
identical errors issue.  He did not respond.  I sent two more follow-up inquiries but never 
heard from him again. 
 
Having failed to obtain an answer from the law school’s administration, I wrote to 
Dershowitz and posed the same question I had originally directed to the academic affairs 
office.  In the course of the long and peculiar correspondence that ensued, Dershowitz 
again repeated his claim that he has been quoting Twain since the 1970s, which is of 
course irrelevant to my question about the scope of Harvard’s investigation.  He also 
echoed Armini’s general claim that Harvard investigated all of Finkelstein’s allegations.  
But Dershowitz kept to his longstanding pattern of refusing to acknowledge that 
Finkelstein’s allegations include the identical errors argument, so his claim that Harvard 
investigated all of Finkelstein’s allegations is, in this context, meaningless. 
 
Like Armini, Dershowitz never specifically confirmed that Harvard investigated 
Finkelstein’s identical errors argument.  Nor did he even claim that he believed, perhaps 
mistakenly, that Harvard investigated it.  Nor did he express surprise or disquiet at 
Armini’s failure to confirm that Harvard investigated the argument.  And at certain points 
he actually feigned ignorance of the entire matter, asking me for specific examples of 
allegedly identical errors even after I had referred him to the Finkelstein and Cockburn 
articles mentioned above, which contain specific examples. 
 
One of Dershowitz’s messages did appear to yield one new piece of potentially relevant 
information, but the appearance was quickly dispelled.  While still failing to acknowledge 
that the identical errors argument had ever been made by Finkelstein, Dershowitz did 
nonetheless refer to the argument at one point:  He claimed that he had brought the 
argument to the attention of Harvard’s administration some time before I emailed Dean 
Claypoole in August 2007.  He did not, however, say exactly when he did it.  In response, 
I asked him to identify any members of the administration whom he had told about the 
argument before Harvard conducted its investigation.  He refused. 
 
Incidentally, Dershowitz could easily have alerted Harvard’s administration to the 
plagiarism charges without telling them about the identical errors argument, because 



 8 

when Finkelstein (in a September 24, 2003, debate with Dershowitz on the radio program 
Democracy Now!) and Cockburn (in a column in the October 13, 2003, issue of The 
Nation) first accused Dershowitz of plagiarism, neither of them mentioned the identical 
errors argument.  If Harvard’s investigators read only the debate transcript and 
Cockburn’s column of October 13, 2003, they would never have encountered the 
identical errors issue at all.  But again, Dershowitz knew about the issue no later than 
December 2003, and probably as early as October 3, 2003. 
 
Once my correspondence with Dershowitz was concluded, I forwarded all of it to 
Harvard’s administration, to give them an opportunity to comment on it if they wished.  I 
received no response. 
 
The failure of both Harvard and Dershowitz to provide a straight answer to my question 
about whether Harvard investigated Finkelstein’s identical errors argument, despite my 
persistent inquiries spanning nearly one month, strongly suggests that Harvard did not 
investigate the argument and that Dershowitz has known it all along.  There is no other 
plausible interpretation of their refusal to answer my question, or of Dershowitz’s 
continuing refusal to acknowledge that the argument has been central to Finkelstein’s 
charge of plagiarism ever since October 2003. 
 
Moreover, putting aside my email correspondence with Harvard and Dershowitz, I 
believe the evidence concerning the Twain quote independently establishes that Harvard 
did not know about the identical errors argument before conducting its investigation, 
because I take for granted that the Harvard administration is neither hopelessly corrupt 
nor intellectually incompetent.  If the administration had known about the argument, they 
would have investigated it, because they are not corrupt.  If they had investigated it, they 
would have found the same massive evidence that I found, because they are not 
incompetent.  And if they had found that massive evidence, they would not have cleared 
Dershowitz, because they are not corrupt. 
 
Nor could Harvard have missed the fact that copying the Twain quote from Peters 
without citing Peters would be a straightforward violation of Harvard’s own standards for 
student writing.  (See Beyond Chutzpah, p. 254)  Harvard’s pamphlet Writing with 
Sources:  A Guide for Students (1998) states:  “QUOTING OR CITING A PASSAGE 
YOU FOUND QUOTED OR CITED BY ANOTHER SCHOLAR:  when you haven’t 
actually read the original source, cite the passage as ‘quoted in’ or ‘cited in’ that 
scholar—both to credit that person for finding the quoted passage or cited text, and to 
protect yourself in case he or she has misquoted or misrepresented . . . .”  (Section 2.1)  
No honest and competent investigation by Harvard would have held Dershowitz to a 
lower standard than Harvard sets for its freshmen. 
 
Harvard Law School’s guidelines for student writing do not expressly address this 
specific issue, but the guidelines are at least as demanding as those spelled out in Writing 
with Sources.  The law school guidelines provide that “[a]ll work submitted by a student 
for any academic or non-academic exercise is expected to be the student’s own work.  In 
the preparation of their work, students should always take great care to distinguish their 



 9 

own ideas and knowledge from information derived from sources.”  The guidelines go on 
to state that “[t]he responsibility for learning the proper forms of citation lies with the 
individual student.  Quotations must be properly placed within quotation marks and must 
be fully cited.”  Finally, under the guidelines, “[s]tudents who submit work that is not 
their own without clear attribution of all sources, even if inadvertently, will be subject to 
disciplinary action.” 
 
If Harvard never investigated the identical errors issue and Dershowitz has always known 
that, and if I am also right that Finkelstein’s charge concerning the Twain quote is sound, 
then Dershowitz has committed academic misconduct on several levels.  First, he 
plagiarized the Twain quotation from Peters without citing her, just as Finkelstein 
originally alleged. 
 
Second, Dershowitz made repeated and public misrepresentations about that misconduct, 
characterizing Finkelstein’s plagiarism charges as politically motivated and wholly 
lacking in merit.  See, for example, The Case for Peace:  “[T]here was no plagiarism.”  
(p. 182)  “Finkelstein’s claim of plagiarism against me is laughable.”  (p. 182)  
“Finkelstein, of course, knows that his politically motivated accusations against me are 
complete fabrications . . . .”  (p. 184) 
 
Third, in his September 2006 letter to the former chairman of Finkelstein’s department, 
Dershowitz deliberately attempted to deceive the DePaul faculty concerning the merits of 
Finkelstein’s then-pending tenure case by falsely claiming that Harvard had 
independently investigated Finkelstein’s plagiarism charges—which Dershowitz knew 
included the identical errors issue—and “completely cleared” him.  In so doing, 
Dershowitz threw the full institutional weight of Harvard University behind his efforts to 
cover up his own misconduct, which Finkelstein had exposed. 
 
DELIBERATE MISREPRESENTATION 
 
At the end of the fourth paragraph of his September 2006 letter, Dershowitz addressed 
Finkelstein’s discussion of Dershowitz’s proposal that Israel should destroy entire 
Palestinian villages in response to Palestinian terrorist attacks.  In Beyond Chutzpah, 
Finkelstein wrote that Dershowitz 
 

advocates not only individual house demolitions but also “the destruction 
of a small village which has been used as a base for terrorist operations” 
after each Palestinian attack.  “The response will be automatic.”  Such 
massive destruction, he concludes, will further the “noble causes” of 
reducing terrorism and promoting peace. . . . It is hard to make out any 
difference between the policy Dershowitz advocates and the Nazi 
destruction of Lidice [a Czech village destroyed by the Nazis in retaliation 
for the assassination of a Nazi officer], for which he expresses 
abhorrence—except that Jews, not Germans, would be implementing it. 

 



 10 

(Beyond Chutzah, pp. 175-176)  Finkelstein cited Dershowitz’s March 11, 2002, column 
in the Jerusalem Post as his source for the quotations concerning the “automatic” 
destruction of entire villages.  (Beyond Chutzpah, p. 175, n. 19)  I have checked the 
quotations myself, and they are accurate—Dershowitz did propose the destruction of 
entire villages, just as Finkelstein claimed. 
 
In his September 2006 letter, Dershowitz criticized Finkelstein for 
 

his oft-maid [sic] claim, found on page 176 of Beyond Chutzpah, that “It is 
hard to make out any difference between the policy Dershowitz advocates 
and the Nazi destruction of Lidice, for which he expresses abhorrence—
except that Jews, not Germans, would be implementing it.”  The trouble is 
that the policy and passage Finkelstein quotes actually says, “[Israel] 
would then publicly declare precisely how it will respond in the event of 
another terrorist act, such as by destroying empty houses in a particular 
village that has been used as a base for terrorists, and naming that village 
in advance.”  In Finkelstein’s world, “destroying empty houses” in order 
to deter terrorism is the equivalent of genocide. 

 
(Emphasis added)  Dershowitz developed the same argument at greater length in the 
packet of materials he sent to DePaul’s faculty and administration. 
 
Dershowitz’s quotation concerning “destroying empty houses,” however, comes from his 
book Why Terrorism Works (2002) and does not appear in his Jerusalem Post column.  It 
is therefore not true that “the policy and passage Finkelstein quotes actually says” what 
Dershowitz claims it says.  Finkelstein accurately quoted the policy and passage from the 
Jerusalem Post column, which proposed the destruction of entire villages and said 
nothing about destroying only empty houses.  Finkelstein cited the Jerusalem Post as his 
source for the quotation.  The language Finkelstein quoted does not appear in Why 
Terrorism Works.  It is consequently unmistakable that Finkelstein was quoting (and 
comparing to Lidice) the Jerusalem Post proposal concerning the destruction of entire 
villages, not the Why Terrorism Works proposal concerning the destruction of only empty 
houses. 
 
The problem here is not merely that Dershowitz is wrong.  Everyone makes mistakes.  
What makes Dershowitz’s charge appear to be an instance of academic misconduct is that 
there appears to be no way that Dershowitz could have honestly (but mistakenly) 
believed that Finkelstein was quoting, and comparing to Lidice, the Why Terrorism 
Works proposal concerning empty houses, rather than the Jerusalem Post proposal 
concerning entire villages.  Dershowitz purported to be correcting the record concerning 
the “policy and passage Finkelstein quotes[.]”  Dershowitz therefore must have looked at 
Finkelstein’s citation to see what passage Finkelstein claimed (correctly) to be quoting.  
And finding that Finkelstein claimed (correctly) to be quoting the Jerusalem Post, 
Dershowitz quoted something from Why Terrorism Works and claimed (falsely) that 
that’s what the passage Finkelstein quoted really said.  That is not a mistake.  It appears 
to be a deliberate misrepresentation. 



 11 

 
It also bears emphasis that this misrepresentation appears in the fourth paragraph of 
Dershowitz’s 4,000-word letter.  Thus, even readers who lacked the patience to read the 
whole letter, or who might be inclined to dismiss Dershowitz as biased, would likely be 
misled.  Any reader who assumed that Dershowitz would not brazenly misrepresent the 
contents of his own or Finkelstein’s writings would be left thinking, “Well, that is pretty 
bad—Finkelstein accused Dershowitz of proposing the destruction of entire villages, 
when Dershowitz was talking about only empty houses.” 
 
If this was not an honest mistake by Dershowitz, but rather a deliberate 
misrepresentation, then it would seem to constitute academic misconduct.  It would be a 
deliberate attempt to deceive the DePaul faculty concerning the merits of a pending 
tenure case. 
 
THE DAMAGE DONE 
 
It would be wrong to dismiss the dispute between Dershowitz and Finkelstein as merely a 
personal squabble between two professors.  Rather, the affair should be of institutional 
concern for both DePaul and Harvard.  The institutional concern for DePaul is self-
evident:  The injection of deliberately deceptive material into a pending tenure case is an 
extremely serious matter because it has the potential to undermine the integrity of the 
university’s promotion decisions. 
 
That concern is particularly acute in this case because it appears that Dershowitz’s 
deceptions not only had the potential to influence Finkelstein’s tenure review process but 
also that they did in fact play a decisive role.  Recall that Dershowitz did not just send a 
7-page letter—together with 14 pages of supporting materials—to the former chair of 
DePaul’s political science department.  He also sent a similar but more extensive packet 
of materials to a large proportion of DePaul’s faculty and administration, including every 
professor in the law school.  And although DePaul’s Faculty Governance Council 
received assurances that “the integrity of the [tenure review] process would be protected” 
from Dershowitz’s interference, the council’s chairman, Gil Gott, states that, to his 
knowledge, “no specific protections were introduced to remedy already-existing 
problems, such as any lingering false impressions that Alan Dershowitz’s packet may 
have created in the minds of faculty members or administrators who served on or 
influenced decision-making bodies in the case.”  (Chronicle of Higher Education, June 
12, 2007) 
 
DePaul’s president has claimed nonetheless that Finkelstein’s tenure review process 
“maintained its independence” from the lobbying efforts of “outside interests.”  But there 
is good evidence that Dershowitz’s campaign did undermine the process, because the 
university’s stated basis for denying tenure to Finkelstein appears to be transparently 
pretextual.  According to the president, the UBPT voted against Finkelstein because his 
“scholarship does not meet DePaul’s tenure standards.”  The UBPT based that judgment 
on its determination that Finkelstein’s writings might not “contribute[] to the public 



 12 

discourse on sensitive societal issues” because of Finkelstein’s alleged “inflammatory 
style” and use of “personal attacks.” 
 
Here are some of the relevant facts:  Finkelstein has published five books, one of them 
co-authored.  Four were published before DePaul hired him as a tenure-track assistant 
professor.  Some of those four were reissued in expanded editions while he was at 
DePaul.  His fifth book, Beyond Chutzpah, was published while he was at DePaul, and it 
was published by a more prestigious university press than any of his previous works.  
Beyond Chutzpah does not differ materially in style or the use of “personal attacks” from 
Finkelstein’s previous books, and, to my knowledge, not even Dershowitz has ever 
claimed that it does.  If anything, Beyond Chutzpah strikes me as more moderate in tone 
than its predecessors. 
 
Tenure-track faculty are given annual reviews evaluating their performance in all areas 
relevant to eligibility for tenure.  Finkelstein’s annual reviews at DePaul expressed 
nothing but enthusiasm about his scholarship.  Even the annual review dealing with his 
manuscript for Beyond Chutzpah contained not a word of criticism of Finkelstein’s 
scholarship. 
 
DePaul’s stated grounds for denying Finkelstein tenure consequently seem impossible to 
take seriously.  The style of his first four books cannot have disqualified him from 
receiving tenure, because they were already in print when DePaul hired him into a tenure-
track position.  Thus, those books must have made him a promising candidate for tenure, 
not the reverse.  If those books nonetheless contained flaws that Finkelstein needed to 
avoid in his subsequent work in order to get tenure, then his annual reviews would have 
said so.  In fact, they said nothing of the sort.  And Beyond Chutzpah, which (1) was 
issued by a more prestigious academic press than anything Finkelstein had published 
before, (2) contained nothing new in terms of “inflammatory style” or “personal attacks,” 
and (3) received not a word of criticism from his department in his annual review, can 
only have strengthened his case for tenure. 
 
I conclude that the president’s claim—that Finkelstein’s scholarship does not meet 
DePaul’s standards for tenure—cannot be true.  And even the UBPT conceded that “[b]y 
all accounts” Finkelstein is “an excellent teacher, popular with his students and effective 
in the classroom.”  It follows that there must be some other explanation for why 
Finkelstein was denied tenure.  Dershowitz’s campaign seems the most likely candidate. 
 
HARVARD’S ROLE 
 
All of these considerations serve to heighten the institutional concerns for Harvard.  First, 
both plagiarism and deliberate misrepresentation of a professor’s work, particularly in the 
context of a pending tenure case, are matters of academic integrity, and Harvard 
presumably takes such matters very seriously. 
 
Second, because of Dershowitz’s repeated but apparently false claim that Harvard 
“completely cleared” him of Finkelstein’s charges, Harvard has been made an unwitting 



 13 

accomplice in Dershowitz’s wrongdoing.  If my analysis is sound, then Dershowitz 
deliberately deceived DePaul not only about the plagiarism itself but also about the 
investigation that Harvard allegedly conducted.  He used his purported acquittal by 
Harvard to bolster his own false claim of innocence, which in turn supported his claims 
that Finkelstein’s charges were “politically motivated” and “complete fabrications.” 
 
Now that Dershowitz’s misrepresentations have been exposed, Harvard cannot permit 
them to go uncorrected.  If someone were revealed as falsely claiming to be a Harvard 
professor, perhaps making speeches or writing letters of recommendation in Harvard’s 
name, Harvard would never stand for it—the university would issue an official statement 
setting the record straight.  Dershowitz’s deceptions are no less serious. He has sought to 
sabotage Finkelstein’s tenure case on the basis of an official exoneration by Harvard that, 
on one of Finkelstein’s central allegations, apparently never took place. 
 
I do not mean to be suggesting whether, or in what way, Harvard should discipline 
Dershowitz for the misconduct I have described.  How Harvard addresses misbehavior by 
its faculty members is Harvard’s business, not mine.  But this is not just between Harvard 
and Dershowitz, or between Dershowitz and Finkelstein.  Rather, Harvard has a moral 
obligation to Finkelstein to acknowledge, at a bare minimum, that it has never completely 
cleared Dershowitz of Finkelstein’s plagiarism charges, because it has never rejected 
Finkelstein’s argument concerning the identical errors in The Case for Israel and From 
Time Immemorial. 
 
As of this writing, Dershowitz appears to have succeeded in protecting his own career by 
destroying Finkelstein’s.  It is now probably too late to remedy all of the harm that 
Dershowitz’s conduct has caused, both to the review of Finkelstein’s tenure application 
and to public perceptions of Finkelstein and his work.  But some sort of 
acknowledgement or apology by Harvard concerning Dershowitz’s wrongdoing might go 
some distance toward clearing the air and making amends. 
 
Frank J. Menetrez received his PhD in philosophy and JD from UCLA.  This essay is 
drawn from his epilogue to the paperback edition of Norman G. Finkelstein’s Beyond 
Chutzpah:  On the Misuse of Anti-Semitism and the Abuse of History, forthcoming from 
the University of California Press.  He can be reached at frankmenetrez@yahoo.com. 
 


